Begroting 2020 -2023

Openbare orde en veiligheid

Ontwikkelingen

Politie & Boa

De politie trekt zich op een aantal onderwerpen terug (vanwege prioritering en capaciteit). Om dit verder te borgen zetten we extra capaciteit in om zaken juridisch op te pakken. Ook komt er meer ruimte om adresonderzoeken vaker en sneller op te pakken. Om de overlast van hondenpoep en afvaldumping aan te pakken zetten we meer capaciteit in vanuit de Boa-pool.

Omgevingswet

Momenteel worden de contouren van de nieuwe Omgevingswet steeds duidelijker. In de Omgevingswet worden alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving gebundeld. Ook de regels rond toezicht en handhaving die nu nog in specifieke wetten staan. De nieuwe Omgevingswet heeft ook consequenties voor de toezicht en handhavingstaken. Enerzijds door de nieuwe systematiek en anderzijds door een verschuiving van verantwoordelijkheden. Ook worden de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht met betrekking tot handhaving aangepast. In de nieuwe Omgevingswet staat vertrouwen centraal anders verwoord “high trust, high penalty’s”. De datum van inwerkingtreding is nu bepaald op 1 januari 2021.

Privatisering bouwtoezicht

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), ook wel genoemd ‘private kwaliteitsborging’, is, na een jarenlang traject, op 14 mei 2019 door de Eerste Kamer aangenomen. De invoeringsdatum van de wet is bepaald op 1 januari 2021, gelijktijdig met de invoering van de Omgevingswet. Kwaliteitsborging wordt dan een zaak voor de marktpartijen zelf. Het stelsel zal eerst van toepassing zijn bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw (gevolgklasse 1). Later volgt uitbreiding van het nieuwe systeem naar de overige categorieën bouwwerken inclusief kunstwerken als bruggen, tunnels en viaducten.

Als de wet wordt ingevoerd zal dit in ieder geval grote consequenties hebben voor de vergunningverlening voor en het toezicht op een aantal categorieën bouwwerken. De gemeente hoeft dan namelijk bij het afgeven van een vergunning niet meer te kijken naar bouwtechnische aspecten. Dit betekent dat er ook geen controles meer worden uitgevoerd tijdens de bouw. Marktpartijen moeten in die situatie er zelf zorg voor dragen dat aantoonbaar aan de wettelijke eisen wordt voldaan.

Huisvesting politie en brandweer

In 2020 gaat het eigendom van de brandweerkzarnes in Vlijmen en Heusden over naar de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De kazerne in Drunen blijft voorlopig in eigendom van de gemeente en als zodanig operationeel. Plannen voor nieuwbouw zijn in onderzoek.

Het politiebureau Drunen wordt op termijn gesloten. Heusden krijgt een steunpunt ‘groot’ (dit betekent een locatie van +- 300 m2) net als Veghel. Het hoofdbureau van politie blijft gevestigd in Boxtel. Een locatie voor een steunpunt in Drunen is nog niet bekend.

Leerstoel Ondermijning

Noord-Brabant kampt met een groot probleem. De onderwereld is stevig verweven met de bovenwereld en de bestrijding ervan verloopt stroef. ‘NIET WEGKIJKEN MAAR AANPAKKEN!’ typeert de houding van de drie Langstraatgemeenten. Toch ontbreekt een concrete gezamenlijke aanpak. Mede uitgedaagd door de provincie, die vanuit het programma Veerkrachtig Bestuur heeft opgeroepen om na te denken over bestuurlijke innovatie en experimenten, is het idee ontstaan om een leerstoel ondermijning in te stellen (vooralsnog voor een periode van vier jaar). Het doel is te komen tot een wetenschappelijke onderbouwing van de inzet van wetgeving in relatie tot het beter effectief kunnen handelen, waardoor de aanpak van ondermijning wordt versterkt. Dit betekent, aan de hand van fieldlabs, praktijk en wetenschap met elkaar in verbinding brengen. In breed perspectief moet de leerstoel bijdragen aan het voorkomen en een effectieve aanpak van alle vormen van criminaliteit of vermenging van de onder- en bovenwereld die de reguliere maatschappij ondermijnen.