3.1 Verkeersveiligheid
Wat willen we bereiken?
Reductie verkeersslachtoffers als onze bijdrage aan nul verkeersdoden Brabant.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2020 wordt naar verwachting het nieuwe GVVP vastgesteld. Verkeersveiligheid krijgt daarin een prominente rol.
- Verkeersveilig inrichten van infrastructuur (Duurzaam Veilig).
- Stimuleren verkeersveilig gedrag door verkeerseducatie aan te bieden aan kinderen, scholieren en senioren.
- Samen met belangengroeperingen, zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie, Fietsersbond en Senioren Overleg Gemeente Heusden optrekken om verkeerssituaties veiliger te maken en een integraal toegankelijke openbare ruimte te realiseren.
3.2 Duurzame mobiliteit
Wat willen we bereiken?
- De uitstoot van CO2/stikstof/fijnstof die veroorzaakt wordt door mobiliteit terugdringen
- Het aandeel duurzame brandstoffen bevorderen
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2020 wordt, naar verwachting, het nieuwe GVVP vastgesteld. Het belang van een duurzame en schone mobiliteit krijgt daarin een prominente rol. Gedacht moet worden aan het verminderen van autoverplaatsingen, het veranderen van vervoerswijzen (fiets, openbaar vervoer) en het schoner maken van voertuigmotoren (o.a. elektrisch/waterstof) en het onderzoeken van het autoluw maken van woon- en winkelgebieden. Ook de inzet van nieuwe of ander gebruik van bestaande infrastructuur kan een rol betekenen (snelfietsroute/vrij liggende fietspaden).
- Samen met de Provincie en onze buurgemeenten werken we de snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk verder uit.
- Samen met de Provincie en de vervoersmaatschappij optrekken om er voor te zorgen dat de kwaliteit van het openbaar vervoer wordt geborgd.
3.3 Openbare verlichting
Wat willen we bereiken?
- In 2030 wordt, ten opzichte van 2013, 50% van de energie bespaard op openbare verlichting
- Een hogere beeldkwaliteit van de openbare ruimte
- Toekomstbestendig verlichtingsareaal
Wat gaan we daarvoor doen?
- Bij reconstructies worden energiebesparende maatregelen getroffen. Daarnaast worden innovaties onderzocht en indien mogelijk meegenomen binnen het project.
- Bij defecte armaturen wordt het armatuur vervangen door LED.
- Bij nieuwe verlichting wordt voor materiaal en verlichting de meest functionele, maar ook duurzame, circulaire en energiezuinige toepassing gekozen.
- Een Programma van Eisen opstellen voor materialen dat zorgt voor meer uniformiteit en herkenbaarheid in de openbare ruimte.
- Minder storingen door het vervangen van de verlichting door LED.
- Onderzoeken in welke mate burgers betrokken kunnen worden bij de materiaalkeuze.
- Innovaties volgen
- Beheerplan openbare verlichting opstellen
3.4 Leefomgeving
Wat willen we bereiken?
- Verbetering van de leefomgeving om vestigingsklimaat te ontwikkelen en hiermee een bijdrage te kunnen leveren aan werkgelegenheid en binding van (nieuwe) medewerkers uit de regio.
- Verbetering van de leefomgeving voor inwoners.
- Verbetering van luchtkwaliteit en verminderen geluidshinder.
- Een beheerstrategie die beter aansluit bij het gedachtegoed van Dromen.Doen.Heusden en die past binnen de visie van de omgevingswet.
Wat gaan we daarvoor doen?
- In 2020 wordt een beheerstrategie opgesteld waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden om t principe 'heel en veilig' voor het beheer van de openbare ruimte minder strak in te vullen. Denk hierbij niet alleen aan groen en verharding maar ook bijvoorbeeld aan bestrijding van onkruid en gladheid.
- Het onderzoeken of het autoluw maken van woon- en winkelgebieden bijdraagt aan het verbeteren van de leefomgeving.
3.5 Wegen en Civieltechnische kunstwerken
Wat willen we bereiken?
- Een kosteneffectief beheer van het wegennetwerk en de civiel technische kunstwerken
Wat gaan we daarvoor doen?
- Opstellen: een nieuw integraal Wegenbeleidsplan waarbij het beleid veilig en heel minder strak ingevuld kan worden
- Uitvoering: Integrale projecten en onderhoudswerkzaamheden aan wegen en civiel technische kunstwerken.
3.6 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we bereiken?
Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met o.a. de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied (project: Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat)
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het PIP Oost en PIP west is onherroepelijk
- Succesvolle aanbesteding binnen plafondbedrag
- Gunning opdracht
- Alle benodigde gronden aangekocht of onteigend
- Start uitvoering