5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we bereiken?
Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Het vertalen van het integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen naar een uitvoeringsprogramma. In 2019 is gestart met de voorbereidingen van de vervangende nieuwbouw van de Bussel. Voor de vervangende nieuwbouw voor de Dromenvanger en de Leilinde in Oudheusden is een samenwerkingsovereenkomst en een intentieovereenkomst getekend. Daarna zal gestart worden met de voorbereidingen van de bouw.
- De uitgangspunten voor upgrade en renovatie zijn vastgelegd in de actualisatie van het IHP en worden toegepast bij basisschool Lambertus (upgrade) en basisschool de Duinsprong (renovatie).
5.2 Onderwijsachterstanden / Aanpak laaggeletterdheid
Wat willen we bereiken?
- Het bestrijden van onderwijsachterstanden door kinderen zo vroeg mogelijk te ondersteunen en daarmee hun kansen te vergroten op een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan.
- Met de aanpak van laaggeletterdheid willen we bereiken dat meer mensen beschikken over de benodigde basisvaardigheden of een stap zetten in de richting van het verkrijgen daarvan door het volgen van een (educatief) aanbod.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Peuters die we niet bereiken met voorschoolse voorzieningen in beeld krijgen en ouders stimuleren dat zij hun kinderen wel naar deze voorzieningen laten gaan.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) vroegtijdig signaleren en extra ondersteuning bieden zodat zij hun schoolloopbaan beter doorlopen.
- Zorgen dat er voldoende kwantitatieve en goede kwalitatieve peuteropvang is en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbod voor doelgroepkinderen.
- Afspraken maken met primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie.
- Meer bewustwording creëren en meer bekendheid geven aan het (mobiele) Taalhuis in de gemeente en een uitbreiding van het aanbod (meer informeel aanbod) zodat dit beter aansluit bij de wensen van de deelnemers.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we bereiken?
Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Stimuleren van zelfstandig reizen als dat mogelijk is door een gesprek met Bijeen en het aanbod om samen een vervoersplan te maken. Daarnaast is er een OV-abonnement voor leerlingen die elke dag naar school reizen met de bus. Hiermee kunnen ze ook buiten schooltijden reizen.
- In 2020 wordt het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed, bij de aanbesteding is aandacht voor de veiligheid en kwaliteit van de vervoerder.
- Onderzoeken of centrale opstapplaatsen mogelijk/wenselijk zijn.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we bereiken?
Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent.
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen.
5.5 Brede samenwerking onderwijs
Wat willen we bereiken?
Intensivering van de relatie tussen de gemeente en de lokale onderwijsinstellingen, de kinderopvangorganisaties, Baanbrekers en het bedrijfsleven voor het gezamenlijk belang.
Wat gaan we daarvoor doen?
Een agenda maken waarin we met de onderwijsinstellingen afspraken maken over onderwerpen met een gezamenlijk belang, zoals techniekonderwijs, verkeersveiligheid, gebiedsontwikkeling, sociaal-maatschappelijke vraagstukken, kunst, cultuur, sport en duurzaamheid.