Programma Economie en recreatie
Financiën (x € 1.000) | Rekening 2018 | Begroting incl.wijzigingen 2019 | Begroting 2020 | Verschil |
Lasten | 12.759 | 10.290 | 11.010 | -720 |
Baten | 9.737 | 6.276 | 6.988 | 712 |
Saldo | -3.022 | -4.014 | -4.022 | -8 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 344 | 1.163 | 893 | |
Onttrekkingen uit reserves | - | 198 | 10 | |
Per saldo mutaties reserves | -344 | -965 | -883 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -3.365 | -4.979 | -4.904 |
Toelichting begroting 2020 ten opzichte van begroting 2019 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen | |
Onder de post onderhanden werken zijn begrepen de stortingen in de reserves als gevolg van tussentijdse winstnemingen, Rood voor groen en bovenwijkse voorzieningen. De afwijking van de begroting 2020 ten opzichte van de begroting na wijziging 2019 bestaat hoofdzakelijk uit de voorziene tussentijdse winstneming in de complexen 't-Hoog l en Dillenburg. Deze zijn in 2020 lager dan voorzien in 2019. Dit heeft op de post onderhanden werken een negatieve uitwerking. | -220.000 |
Voor de vitalisering van bedrijventerreinen is het in 2018 beschikbare bedrag niet volledig besteed. Hiervoor is incidenteel een budgetoverheveling verwerkt in 2019 waardoor de lasten in 2020 lager zijn. | 197.000 |
Aan dit programma zijn meer interne uren toegerekend. Dit betreft met name het beleid en het onderhoud van openbaar groen. | -112.000 |
Conform de voorjaarsnota is voor groenonderhoud op de bedrijventerreinen door Parkmanagement een hoger budget opgenomen in de begroting. | -27.000 |
In 2018 en 2019 is incidenteel extra budget beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de opbouw van de stadswallen. Voor het in 2018 niet besteedde deel is een budgetoverheveling naar 2019 opgenomen omdat de besteding in 2019 plaats vindt. In 2020 is alleen het budget opgenomen voor onderhoudswerkzaamheden aan de beschoeiingen bij de grachten in de Vesting. Dit geeft een voordeel in 2020 ten opzichte van de begroting 2019 na wijzigingen. | 210.000 |
De kosten voor groenonderhoud en de afvoer van groenafval en schoffelvuil zijn op basis van de nu bekende gegevens hoger geraamd. Dit is voor een deel het gevolg van een toename in tonnages. | -30.000 |
Met de vaststelling van het Groenbeleidsplan in 2018 zijn voor het uitvoeringsprogramma de benodigde middelen beschikbaar gesteld. Hier zitten verschillen in per jaar waardoor de lasten in 2020 hoger zijn dan in 2019. | -32.000 |
De kosten voor onderhoud van speelvoorzieningen zijn hoger geraamd. Dit is noodzakelijk gelet op het aantal te onderhouden speelvoorzieningen en de gestegen onderhoudskosten. | -12.000 |
De jaarlijkse stelpost voor toerisme is met ingang van 2020 vervallen. Een bedrag van € 10.000 is toegevoegd aan het raambudget toerisme. | 40.000 |
De huurinkomsten van het bezoekerscentrum zijn lager opgenomen in de begroting als gevolg van het vertrek van het Heusdens Buro voor Toerisme. | -18.000 |
Overige verschillen | -4.000 |
Saldo verschil | -8.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2020 ten opzichte van jaarrekening 2018:
Saldo begroting 2020 | -4.031 |
Saldo jaarrekening 2018 | -3.022 |
Nadelig verschil | -1.009 |
Voornaamste verschillen:
Bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen | |
De winstnemingsregeling zoals deze moet worden uitgevoerd volgens de voorschriften zorgen ervoor dat jaarlijkse fluctuaties optreden. In 2020 is € 790.000 verwerkt als tussentijdse winstneming, in 2018 was dit bedrag van € 241.000. Per saldo is dat een positief effect op de post onderhanden werken. | 539.000 |
De verliesvoorzieningen bij de jaarrekening 2018 waren hoger dan de nadelige saldi van de exploitatieberekeningen. Daarom is bij de jaarrekening 2018 een bedrag vrijgevallen van € 1.164.000. Voor 2020 is geen bijstelling opgenomen waardoor in het vergelijk een nadeel ontstaat. | -1.164.000 |
Er is sprake van lagere rente verliesvoorzieningen, met name omdat de verliesvoorzieningen bij de jaarrekening positief zijn bijgesteld en omdat Steenenburg is opgedeeld in wonen en bedrijven en het zwaartepunt van de exploitatie naar taakveld 820 (wonen) is gegaan. Doordat de voorziening op eindwaarde wordt gewaardeerd in 2020, wordt er vanaf dan geen rente meer toegerekend. | 326.000 |
In 2020 zijn aan dit programma meer interne uren toegerekend dan de realisatie in 2018. Er is sprake van een hogere toerekening aan groen als gevolg van de beschikbare capaciteit van een extra wijkteam. Van deze capaciteit is in 2018 nog niet veel ingezet voor het onderhoud openbaar groen. Daarnaast is in 2019 de capaciteit voor groen beleid uitgebreid waardoor hogere kosten in de begroting opgenomen zijn. | -643.000 |
De kosten voor het maaien onderhouden van bermen en sloten zijn vanaf 2019 hoger als gevolg van nieuwe aanbesteding. | -80.000 |
In 2018 was incidenteel een budget beschikbaar voor activiteiten in het kader van 700 jaar Heusden. | 154.000 |
Met de vaststelling van het Groenbeleidsplan in 2018 zijn voor het uitvoeringsprogramma de benodigde middelen beschikbaar gesteld. Hier zitten verschillen in per jaar waardoor de lasten in 2020 hoger zijn dan in 2018. | -57.000 |
De kosten voor groenonderhoud en de afvoer van groenafval en schoffelvuil zijn op basis van de nu bekende gegevens hoger geraamd. De stijging vloeit voort uit het groenstructuurplan dat in 2018 is vastgesteld. | -80.000 |
Overige verschillen | -4.000 |
Saldo verschil | -1.009.000 |