Begroting 2020 -2023

Verschillenanalyse per programma

Duurzaamheid, Milieu en afval

Programma  Duurzaamheid, Milieu en afval

 

Financiën (x € 1.000)

Rekening 2018

Begroting incl.wijzigingen 2019

Begroting 2020

Verschil

Lasten

 8.081

 8.400

 12.532

-4.132

Baten

 7.186

 8.423

 11.877

3.454

Saldo

 -895

 23

 -655

-678

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

129

231

Onttrekkingen uit reserves

 840

 0

 -

Per saldo mutaties reserves

 711

 -231

 -

Saldo inclusief mutaties reserves

 -184

 -209

-655

Toelichting begroting 2020 ten opzichte van begroting 2019 na wijziging:

Voornaamste verschillen:

Riolering

Onderhoud en vervangingsinvesteringen worden opgenomen volgens het vastgestelde Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan. Jaarlijks kunnen er verschillen zitten in de exploitatielasten en investeringen.
Conform het vastgestelde waterplan staan er in 2020 voor 3,5 miljoen aan vervangingsinvesteringen voor riolering op de planning. Hierdoor stijgen zowel de totale lasten als baten aanzienlijk op dit programma.

-

De rekenrente welke wordt berekend over de geactiveerde investeringen is gedaald van 1,75% naar 1,40% dit resulteert in lagere kapitaallasten ten op zichte van 2019.

90.000

Het budget onderhoud riolering is bijgesteld van  € 165.000 naar € 125.000. Op basis van historie zat er structureel budgetruimte op deze post.

40.000

De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging, inflatiecorrectie en areaaluitbreiding.

270.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering.

-459.000

Afval

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de reserve afvalstoffen.

264.000

De inzamelings- en verwerkingskosten van pmd stijgen in 2020 door tariefstijging en hogere tonnages (van 1800 naar 2000 ton)

-210.000

Er zijn meer uren op het product afval begroot dan in 2019. De toename van deze uren zijn vooral begroot op de milieustraat.

-60.000

De inzamelings- en verwerkingskosten van GFT stijgen in 2020 ten opzichte van 2019. In 2019 was de verwachting dat door beprijzing van GFT het aantal ledigingen en dus de inzamelingskosten zouden afnemen, echter is deze besparing niet behaald.

-97.000

De inzamelings- en verwerkingskosten van grofafval stijgen in 2020 door de tariefstijging van € 30 per ton en hogere tonnages.

-36.000

In 2019 is er een eenmalige vergoeding van € 200.000 ontvangen voor de aanpak van zwerfafval. Verder stijgt de vergoeding door extra tonnages van het pmd.

-140.000

De kosten voor het inzamelen van medisch afval stijgen door verdere afvalscheiding.

-50.000

Als gevolg van de hogere kosten voor het product afval is de calculatorische btw toegenomen.

-50.000

Milieubeheer

De kostenstijging wordt veroorzaakt door tijdelijke formatie-uitbreiding bij het cluster Duurzame ontwikkeling en de uitwerking van de visies rondom windenergie en zonnevelden. Verder wordt duurzaamheid steeds verder binnen de organisatie uitgerold. Met name de clusters Duurzaamheid Ontwikkeling. Ruimtelijke ordening, Bouwkunde en Buitendienst verantwoorden meer uren op dit product.

-150.000

Jaarlijks is er € 500.000 beschikbaar gesteld voor investeringen inzake duurzaamheid. De hieruit vloeiende kapitaallasten zijn geraamd op deze stelpost. De stelpost is in 2019 volledig ingezet en afgeraamd.

-47.000

Voor de bestrijding en overlast van de processierups zijn extra spuitrondes nodig. Dit op basis van de overlast van afgelopen jaar.

-20.000

Overige verschillen

-23.000

Saldo verschil

-678.000

Toelichting op hoofdlijnen begroting 2020 ten opzichte van jaarrekening 2018:

Specificatie verschil:

Saldo begroting 2020

-655

Saldo jaarrekening 2018

-895

Voordelig verschil

240


Voornaamste verschillen:

Riolering

Onderhoud en vervangingsinvesteringen worden opgenomen volgens het vastgestelde Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan. Dit fluctueert jaarlijks.
Mede door het vastgestelde waterplan staan er in 2020 voor 3 miljoen aan vervangingsinvesteringen voor riolering op de planning. Hierdoor stijgen zowel de totale lasten als baten aanzienlijk op dit programma.

-175.000

In het Waterplan 2018-2022 is de benodigde personele capaciteit inzichtelijk gemaakt. De extra personele capaciteit wordt voorzien bij de clusters Buitendienst, BBR en Civiele Werken. De uren van de formatie-uitbreiding van 3 FTE staan voornamelijk begroot op het taakveld riolering.

-222.000

De opbrengst rioolheffing is hoger door tariefstijging, inflatiecorrectie en areaaluitbreiding.

541.000

Jaarlijks wordt het verschil tussen de kosten en opbrengsten met betrekking tot de kostendekkendheid van de opbrengst rioolheffing gedoteerd of ten laste gebracht van de voorziening riolering

-125.000

Afval

In 2018 was een negatieve afrekening van de opbrengsten vanuit het jaar 2017 verwerkt van € 245.000. Verder zijn er minder opbrengsten in 2018 gerealiseerd doordat het aantal inworpen van restafval lager was dan verwacht. Door de stijgende kosten zal de afvalstoffenheffing in 2020 stijgen om kostendekkend te blijven.

1.164.000

De inzamelings- en verwerkingskosten van pmd en gft zijn hoger door tariefstijging en hogere tonnages. (pmd € 61.000 en gft € 25.000)

-86.000

Als gevolg van de hogere kosten voor afvalinzameling en –verwerking is de calculatorische BTW toegenomen.

-175.000

De inzamelings- en verwerkingskosten van grofafval stijgen in 2020 door de tariefstijging en hogere tonnages.

-39.000

Er zijn minder vergoedingen van het afvalfonds met betrekking tot pmd.

-56.000

Vanaf 2019 wordt de afvalstoffenbelasting voor het storten en verbranden van afvalstoffen verhoogd. Het tarief wordt verhoogd van € 13,21 naar € 31,39 per ton.

-37.000

Ten opzichte van 2018 zijn er 3 extra ondergrondse containers bijgeplaatst. Verder is het tarief voor containermanagement gestegen van € 78,50 naar
€ 82,50 per container per maand.

-40.000

Milieubeheer

De deelnemersbijdrage gemeenschappelijk regeling Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant is hoger in 2020. Dit wordt veroozaakt doordat in 2018 lager was ten gevolge van een positief saldo van de jaarrekening 2016 (€ 60.000) en een creditfactuur is werkprogramma 2018 (€ 40.000)

-100.000

Ten opzichte van 2018 is er in brede zin geld vrijgemaakt voor innovatieve projecten op het gebied van duurzaamheid die voortvloeien uit de ambities van de duurzaamheidsagenda

-150.000

Vanaf 2018 is er jaarlijks € 500.000  beschikbaar gesteld voor investeringen inzake duurzaamheid. De hieruit vloeiende kapitaallasten worden geraamd vanaf een jaar na ingebruikname.

-42.000

Binnen de organisatie is het thema duurzaamheid breder uitgerold. Dit resulteert dat meer personen op het taakveld milieubeheer uren verantwoorden. Ook is er vanaf 2020 tijdelijke formatie-uitbreiding bij het cluster Duurzame ontwikkeling en wordt er gewerkt aan de uitwerking van de visies rondom windenergie en zonnenvelden.

-205.000

Overige verschillen

-13.000

Saldo verschil

240.000